Името Пезаро завинаги ще остане свързано с това на Тициан, на който Якопо Пезаро поръчал две картини. Втората от тези две картини има своето място в историята на изкуството, а първата е още от началото на кариерата на Тициан, когато той бил на малко повече от 20 години и всъщност представлява първата известна ни днес поръчка дадена на художника около 1503 г. И ако втората голяма олтарна картина изпълнена от Тициан за семейство Пезаро, наречена Pala Pesaro или Madonna Pesaro днес е на оригиналното място, за което е била предназначена в църквата Санта Мария Глориоза деи Фрари, то първата е една малка олтарна картина, която сега се намира в музея на изящните изкуства в Аврерс. На нея Тициан е сложил подписа си в маниера на Джовани Белини – в една нарисувана стилна табелка долу в центъра на картината.
Тази първа поръчка дадена на Тициан от Якопо Пезаро изобразява същия Якопо Пезаро облечен като епископ, представен на Св. Петър от папа Александър VІ (Борджия). Якопо Пезаро, по това време избран за епископ на Пафо, с дрехи като на малтийските рицари и с знамето на папа Борджия в ръце с ръкавици, е коленичил пред седналия Св. Петър, разположил се на един издигнат подиум украсен с любимите на Тициан римски скултурни релефи (представени монохромно), а старият папа, прав, леко приведен (също с ръкавици) препоръчва на Св. Петър да приеме коленичилия през него Пезаро в рая. На заден план са корабите в морето, които трябва да напомнят, че картината ознаменува победата срещу турците при Санта Маура през август 1502 година, една победа удържана от флота на Испания, папската държава и Венеция, последните два командвани от същия Якопо Пезаро.
Другата картина поръчана на Тициан през 1518 г. отново от Якопо Пезаро може да се види на фамилния олтар на Пезаро във голяма венецианска готическа църква наречена накратко Фрари, където и самият Тициан я виждал окачена, както по-късно е виждал на главния олтар на църквата още една друга своя много прочута картина „Възнесението на Девата”.
В картината поръчана от Пезаро за семейния олтар в църквата Фрари вече Св. Петър представя на Богородица същия Якопо(вече представен нему от папа Александър VІ Борджия), изобразен отново на колене, този път вместо с левия, с десния си профил и молитвено събрани ръце (пак в ръкавици). Особеното в тази картина е, че за първи път Дева Мария не е в композиционния център, а в едния край на картината седнала пред две колони на висок подиум, а долу пред нея са изрисувани всички по-важни членове на фамилия Пезаро. Облечени разкошно те приличат на някое кралско семейство и най-поразяващ е погледа на момчето в бяла атлазена дреха, поглед който сякаш казва на онези, които го гледат "Е, какво ще кажете? Това е да си Пезаро!".
Няма коментари:
Публикуване на коментар