петък, 29 януари 2010 г.

Куртизанките и Пиетро Аретино


Fottiamci, anima mia, fottiamci presto
perché tutti per fotter nati siamo
e se tu il cazzo adori, io la potta amo,
e saria il mondo un cazzo senza questo.

E se post mortem fotter fosse onesto,
direi: Tanto fottiam, che ci moiamo;
e di là fotterem Eva e Adamo,
che trovarno il morir sì disonesto.

Рietro Aretino, Sonetti lussuriosi, Libro I, I


Да се ебем, дуща моя, да се ебем смело
защото всеки от нас е за ебане роден
и ако ти обожаваш кура, аз съм в путката влюбен
и света без това ще е едно безсмислено дело

И ако след смъртта да се ебе бе честно
бих казал с ебане да стигнем дотам
и в отвъдното да наебеме Ева и Адам
които да намерят умирането за нечестно


Пиетро Аретино, Похотливи сонети, книга І, сонет I

ІV

В тази Венеция през 1527 година когато е на 35 години пристига Пиетро Аретино, който ще остане там до смъртта си през 1556 година. Разполага с достатъчно средства, за да си наеме дом на левия бряг на Канал Гранде, недалеч от Риалто. Печели не малко с острото си перо и поразяващ пиар и поставя началото както на платената политическа журналистика, така и на модерната литературна порнография. Става приятел и агент за цяла Европа на художника Тициан, а дома му се превръща в център на културата и „порока” в тогавашна Венеция. Домакини в него са така наречените „Аретинки” (за времето си абсолютни „Адреналинки”) – топ куртизанките на Венеция: Катерина Сандела, Перина Рича, Мариета, Киара и Маргерита, всичките избрани от поета за негови „домакини” и превърнали се моментално в „honorate” „почетни” (куртизанки). В тази среда била създадена една станала особено популярна брошура „Тарифи на курвите във Венеция”, в която в рими бил направен преглед на всички куртизанки в града, повече или по-малко благородни, посочвайки естествено и тяхната цена. Най-известната сред тях била безспорно Дзафета, жертва на едно особено отмъщение скроено й от един приятел на Аретино от семейство Вениеро. Този честолюбив перфиден патриций, за да я накаже затова, че го отблъснала любезно я поканил на остров Киоджа където я принудил да легне с 31 мъже в една единствена нощ. Нощ, за която разказва прословутата книжка сътворена след въпросния подвиг: „Тридесете и един на Дзафета”.
Дзафета, вече била толкова известна, че Тициан, голям приятел на Пиетро Аретино, я използвал за модел и я изобразил на няколко картини. Ако може да се вярва на тези градски легенди именно тя е голата жена наметната с червения плащ в алегоричната картина „Аmor Sacro e Amor Profano” представяща свещената и земната любов.

Освен да води кореспонденция с всички короновани глави в Европа и да я използва за политически цели Пиетро Аретино за удоволствие пише и своите „Похотливи сонети” и няколко пиеси, най-известната от които е „Куртизанката”, пародия на книгата на Балдасаре Кастилионе „Il Cortigiano” („Придворният”). Друга интересна страна от литературното му творчество са така наречените от него „Разсъждения”, диалози между куртизанки, датирани 1536 година. Писани във Венеция те минават за измислени, но куртизанките в дома му със сигурност са му предоставили достатъчно материал за написването им. Един от тях носи заглавието:


Диалог, в който Нана преподава на Пипа


Какво й преподава показва подзаглавието на тази част от „Разсъжденията” разделени по подобие на „Декамерон” на дни. Подзаглавието разкрива важния детайл, че Нана всъщност е майката на Пипа, която много иска да стане куртизанка докато майка й се противопоставя с аргумента, че курвите вече са толкова много, че ще е трудно да се радва на осигурен живот.



В ТОЗИ ПЪРВИ ДЕН
ОТ ДИАЛОГА НА МЕСЕР ПИЕТРО АРЕТИНО
НАНА ПРЕПОДАВА НА ДЪЩЕРИЧКАТА СИ ПИПА
КУРВЕНСКОТО ИЗКУСТВО



Нана
Какъв бяс, какъв гняв, каква ярост, каква лудост, какво сърцебиене и каква обсебия са тези твойте, дъще моя?
Пипа
Не ме оставя на мира мисълта, че не искате да ме направите куртизанка както ви посаветва госпожа Антония, моята кръстница
Нана
Остава сега и някой друг да решава!
Пипа
Вие сте една мащеха, ух, ух...
Нана
Плачеш ли, кукличке моя?
Пипа
Естествено, че ще плача.
Нана
Не от гордост ще ти кажа, но ще ти го кажа, за да знаеш, че ако не си промениш навиците, ако не се откажеш от тези твои прищевки, никой няма да върви след гъза ти, защото днес курвите са толкова много, че който не прави чудеса и не знае как да живее никога не може да радва на следобедна заскуска и вечеря и не е достатъчно да имаш хубави дрехи, да имаш красиви очи, руси плитки...


*


Всички преводи са мои, и са направени без ничия помощ, осебено съм горда с римите на Пиетро Аретино


Илюстрацията е неговия първи портрет направен му от Тициан





Няма коментари:

Публикуване на коментар