сряда, 7 юли 2010 г.

Trovare (Да се намери) il Campiello del Remer

“Aperto sul Canal Grande è piccolo, suggestivo spazio di origine bizantina definito dai resti del ducentesco palazzo Lion-Morosini con scala esterna (ricostruita), portale e belle bifore ad archi inflessi. Bizantina è pure la vera da pozzo quadrata, in marmo rosso di Verona.”

Così viene descritto Campiello del Remer nella guida per Venezia di Touring Club Italiano.

Forse lo scorso luglio quando eravamo per una settimana a Venezia lo avremmo trovato o almeno l’avremmo cercato se non fossimo andati quattro giorni per due o tre ore alla spiaggia di Lido. Forse a settembre e poi a novembre se non volevo vedere le cose della Biennale, lo volevo cercare. Ma meglio così. Ci sono molte cose che devo cercare e trovare a Venezia, ci sono tante cose che desidero scoprire. Campiello del Remer è fra di loro. Ormai so dov’è.

Тук разказвам на италиански как така досега не съм видяла Campiello del Remer. Но на български може би трябва първо да кажа, че думата campiello е умалителното на campo и означава малко площадче, свободно незастроено място във Венеция, павирано с плочи. В средата на това има един кладецец за събиране на дъждовна вода, от червен веронски мрамор. Ремер ще рече майстор на весла, някога на това място е работел майстор на весла и оттам е останало названието. Това е едва ли не единственото campiello с изглед към Канал Гранде и който се озове на него ще се почувства така, сякаш по някакъв начин се е върнал във времето и се озовал във Венеция през средните векове.
Ще продължа да пиша за това място, но първо бих искала да го видя с очите си, не само на снимки.

© photo by MuseumPlanet

© photo by MuseumPlanet

Ето и една моя снимка от моста Риалто, направена един късен следобед в средата на септември. Кампиело дел Ремер се пада там където е бялата моторна лодка, на брега вдясно на снимката, който обаче е левия бряг на Канал Гранде, когато се отива към Сан Марко и затова навсякъде е посочван и цитиран като левия бряг.


Следва една от най-хубавите снимки на Жана, от моста Риалто, направена през май. Campiello del Remer не е много далеч. Сигурна съм, че ще се ориентирате къде е. А как да стигнете пеша до него, ще откриете сами след като минете покрай Fondaco dei tedeschi и видите църквата San Giovanni Crisostomo.

photo by Jana Lazywalker

Eто го и в снимките на Жана, след като минете под моста Риалто, в посока към гарата, и сте откъм страната на Fondaco dei Tedeschi, внимавайте да не го пропуснете.

photo by Jana

Намира се там където е първия пристан.

photo by Jana

Ще се открие пред очите ви за кратко, ако минавате с vaporetto.

photo by Jana

Даисуке Идо, наричан още Джорджо Ферето го нарича Corte del Remer като използва думата corte вместо думата campiello, но не е пропуснал да му отдаде дължимото в своята колекция снимки в Flickr събрани в един фото set наречен Calli, campielli e corti.

Daisuke Ido alias Giorgio Ferretto dice "Corte del Remer" invece di campiello. Gli aveva reso giustizia nella sua collezione di foto su Flickr. Lo trovate nel suo set Calli, campielli e corti.

Corte del Remer - I

© foto e testo in neretto di Daisuke Ido

Come spesso succede, da una calle anonima si arriva ad un angolo spettacolare. Corte del Remer, con vista sul Canal Grande e sul Tribunale. Dietro San Giovanni Grisostomo

Ето какво казва Джордо Ферето alias Daisuke Ido: "Както често се случва от една анонимна calle се стига до едно забележително мнясто. Corte del Remer с изглед към Канал Гранде и Трибунала (сградата наричана още Fabbriche Nuove). Зад църквата Сан Джовани Кризостомо", където ще добавя има един прикрасен мраморен релеф на Тулио Ломбардо изобразяващ коронясването на Мария и апостолите, датиран 1500-1502 (може да го видите в моя свръхизчерпателен пост на английски посветен на Тулио Ломбардо стига да кликнете на етикета с неговото име или да го напишете в кутийката за търсене в левия горен ъгъл). В църквата релефът е поставен на олтара в капелата в лявия ръкав на трансепта, т.е. напречния кораб, който образува гръцки кръст в плана на църквата заедно с цетралния кораб ориентиран изток - запад. Особеността на т.нар. гръцки кръст е, че се вписва в квадрат и е на особена почит във Венеция, защото такава е планиметрията на църквата Сан Марко.
В цървата Сан Джовани Кризостомо, ренесансова с извита в горната си част фасада и елегантна камбанария датирана 1532-90 може да видите и един шедьовър от последните години на Джовани Белини изобразяващ светците Христофор, Джироламо и Августин (или св. Луи от Толуза) от 1513 на първия олтар вдясно и една известна картина на Себастиано дел Пиомбо от 1509 представяща Св. Джовани Кризостомо и светци.
Но най-впечатляващ сигурно е релефа на Тулио Ломбардо с коронясването на Девата, според мен допринесъл от 1977 г. тази църква да бъде обявена за светилище на Божията майка, особено почитана от венецианците. Доста се разпрострях, но това е защото ми се губи не само Campiello del Remer, но и църквата Сан Джовани Кристомо, която ми се струва, че никога не съм виждала, защото не съм минавала оттам където се намира.

Corte del Remer - II

© foto e testo in neretto di Daisuke Ido

Ed ecco com'e' la vista dal Canal Grande. Notare lo scalone a sinistra.

И ето какъв е изгледа от Канал Гранде. Забележете стълбата вляво.

Тази стълба ще имате възможност да разгледате и на снимките на Фаусто ако кликнете на линка Campiello del Remer, който ще ви отведе до неговия пост посветен на това място, едно от малкото във Венеция, където се е съхранил средновековния облик на града. Там има и едно ресторантче, таверна в която казват, няма да ви отрежат главата. Мисля, че може да се изпие и само по един аперитив, но ще ви кажа как стоят нещата след като отида там. Междувременно някои от вас може и да ме изпреварят.

А ако някой иска да се настани в някоя от стаите в палацо Лион Морозини може да кликне тук и да види какви са цените, едва ли обаче и деветте стаи са с изглед към Кампиело дел Ремер и Канал Гранде. Гостите обаче отседнали там т.е.Al Palazzo Lion Morosini имат привилегията да се изкачват и да слизат по външната готическа стълба (реконструирана, както твърди гида на Touring Club Italiano).

2 коментара:

  1. много интересно! защо се казва, че кладенецът е от червен веронски мрамор, като е бял?

    ОтговорИзтриване
  2. Бял е само на една от снимките, а като видиш Арена ди Верона ще видиш защо, веронският мрамор всъщност е по-скоро розов отколкото червен, прекрасен е, ще видиш, но ако намерите Campiello del Remer ще видиш каква точно на цвят е тази vera da pozzo и после ще ми кажеш :)

    ОтговорИзтриване