.jpg) Ето отново двете дами нарисувани от Карпачо, за които от четири века се спори дали са Cortigiane или Nobildonne. Джон Ръскин се възхищавал с цялата си душа на блясъка и спокойствието, на размаха и нежността в тази картина, Габриеле Д`Анунцио обичал деканса, който се излъчва от нея. Куритизанки в очакване на клиенти или благородни дами със специфични шапки почти като на догареси, скучаещи в отсъствието на мъжете си? Поне онази част от загадката, в която човек се пита къде са мъжете, които очакват вече е изяснена. Историците на изкуството с всички основания са предполагали, че двете дами са били част от по-голяма картина. (И не само те, всеки, който види оригинала ще разбере, че това само е детайл, защото картината е значително по-малка от представа, която създават за нея репродукциите.) Къде са мъжете в този момент станало ясно още през 70те години на ХХ век когато картината на Карпачо “Лов на корморани в лагуната” е била закупена от J. Pаul Getty Museum в Малибу. Тогава се оказало, че белия крем (или ако предпочитате лилиум) на преден план в изгледа с лова в лагуната всъщност е цветето във вазата от картината с двете дами, онази ваза поставена на парапета на терасата, на която може да се види и герба на семейство Торели. Платното на Карпачо от първите години на ХVІ век впоследствие било срязано на две, три или четири части и така днес можем да си представим едната му половина по цялата височина на картината. На преден план са дамите на терасата, на заден план мъжете, които от лодки стрелят с лъкове по корморани в лагуната. Двете картини, „Дамите” (наричани цели два века „Le Cortigiane”) от музея Корер във Венеция и “ловът на мъжете в лагуната” от „Пол Гети Мюзеум” са били събрани за пръв път след като са били разделени почти четири века за една изложба през 1999 година във Венеция.
 Ето отново двете дами нарисувани от Карпачо, за които от четири века се спори дали са Cortigiane или Nobildonne. Джон Ръскин се възхищавал с цялата си душа на блясъка и спокойствието, на размаха и нежността в тази картина, Габриеле Д`Анунцио обичал деканса, който се излъчва от нея. Куритизанки в очакване на клиенти или благородни дами със специфични шапки почти като на догареси, скучаещи в отсъствието на мъжете си? Поне онази част от загадката, в която човек се пита къде са мъжете, които очакват вече е изяснена. Историците на изкуството с всички основания са предполагали, че двете дами са били част от по-голяма картина. (И не само те, всеки, който види оригинала ще разбере, че това само е детайл, защото картината е значително по-малка от представа, която създават за нея репродукциите.) Къде са мъжете в този момент станало ясно още през 70те години на ХХ век когато картината на Карпачо “Лов на корморани в лагуната” е била закупена от J. Pаul Getty Museum в Малибу. Тогава се оказало, че белия крем (или ако предпочитате лилиум) на преден план в изгледа с лова в лагуната всъщност е цветето във вазата от картината с двете дами, онази ваза поставена на парапета на терасата, на която може да се види и герба на семейство Торели. Платното на Карпачо от първите години на ХVІ век впоследствие било срязано на две, три или четири части и така днес можем да си представим едната му половина по цялата височина на картината. На преден план са дамите на терасата, на заден план мъжете, които от лодки стрелят с лъкове по корморани в лагуната. Двете картини, „Дамите” (наричани цели два века „Le Cortigiane”) от музея Корер във Венеция и “ловът на мъжете в лагуната” от „Пол Гети Мюзеум” са били събрани за пръв път след като са били разделени почти четири века за една изложба през 1999 година във Венеция.
Лявата страна на картината е потънала в небитието. Отрязани са тялото на хрътката, с която си играе зрялата дама, опашката на пауна, половината на един чехъл с платформа висока 12 см. Тези чехли с високи платформи наричани във Венеция calcagnini дори били забранени тъй като падането от тях често водело до сериозни контузии. Може само да се гадае какво е било нарисувано в другата част на терасата. Но при двете дами са и герба на благородното семейство Торели (на вазата с цветето) и подписът на Карпачо на листа хартия застъпен от лапата на кучето с липсващо тяло.
.jpg)
 
какво интересно разследване... Знам, че теизи две дами ти разпалват въображението, но все пак, Каналето, прочул Венеция, ще намери ли място в това чудно виртуално пътешествие?... ами, Джорджоне?
ОтговорИзтриванеЕстествено, Хринчи, ще си има цяла глава посветена на художниците...
ОтговорИзтриванеСлучайно попаднах на този материал и реших да споделя един мой разказ, в който се споменава и за тази картина.
ОтговорИзтриванеhttp://glosi.bgland.net/forum/index.php?topic=4552.0
Интересно ми беше...
Иво