
И днес, в последния ден на Венецианския карнавал ще се спра на представлението, с което бе открит преди две недели, в събота вечерта на сцената издигната на площад Сан Марко, с представлението „Арлекино, слуга на двама господари” в изпълнение на Феручо Солери, актьора, който влиза в тази роля от 50 години насам, превърнал се в най-прочутия Арлекино на века (ако не броим „Арлекино”, чудесната песен на нашия Емил Димитров, която изгряващата звезда Ала Пугачова направи приблизително по същото време още по-популярна в нашата източна част от света).
Пиесата на Карло Голдони „Арлекино, слуга на двама господари” през 60те години на миналия век под режисурата на Джорджо Стрелер предизвиква фурор в „Пиколо Театро” в Милано и студентите, които изучават театър и до днес гледат откъси от тази знаменита постановка. Това представление досега е играно в театрите на 331 града (182 италиански и 149 от 32 страни на всички континенти), а първия път когато Феручо Солери влязал в ролята на Арлекино било вечерта на 28 февруари 1960 г. От тогава я е играл 2.064 пъти и наистина е бил щастлив, точно след половин век, да изнесе на площад Сан Марко един спектакъл, намерил място в сърцата на толкова много зрители от цял свят.

Да не говорим колко били щастливи организаторите на Карнавала тази година, когато актьорът не само приел поканата, но и с режисьора Стефано де Лука подготвил специална адаптация за откриването на карнавала във Венеция.

тук виждаме Арлекино и Бригела в сцена от спектакъла

Днес като гледах снимките на официалния сайт на карнавала попаднах на снимките на възрастен мъж с палто и вратовръзка и с черната маска на Арлекин. Чак сега се спомням, че същата бяла шапка носеше и онзи Арлекино в постановката на Стрелер, откъси от която гледахме на видео преди десет години цялата първа седмица на курсовете по италиански език и култура в Гарняно, организирани от Миланския университет.

Трябваше ми малко време, за да осъзная, че елегантния възрастен мъж с палтото и маската на Арлекин всъщност е не друг, а актьорът Феручо Солери.

Особено ме смути снимката, на която показва белезниците. Щом я зърнах си казах, „за бога, какво е това”, сега я разбирам, Феручо Сорели е в плен на тази маска, станал е роб на Арлекино, дали това е искал да покаже?
всички снимки са от официалния сайт на карнавала
ОтговорИзтриване