петък, 14 май 2010 г.
Trasfugamento del corpo di San Marco del Tintoretto
Tintoretto, The Stealing of the Dead Body of St Mark, 1562-66
Oil on canvas, 398 x 315 cm, Gallerie dell'Accademia, Venice
Третата картина на Тинторето, с която той продължава своя разказ в стила на ранния маниеризъм е „Пренасянето на тялото на Сан Марко”. Особено ме очарова театралния детайл с фигурата при завесата в левия долен ъгъл. Това е една от трите любими картини на Кристиан в Галерията на Академията и мога само да съжалявам, че окачената до нея първа „скандална” картина на Тинторето със спасяването на роба винаги е поглъщала цялото ми внимание. Настроението обаче в тайното пренасяне на тялото на евенгелиста Марко е точно обратното на това в „Спасяването на роба”. В картината няма нищо крещящо, всичко е приглушено, скрито-покрито, за разлика от картината, в която Сан Марко спасява христианския роб или пък картината, в която светецът само показва на венецианците кое е неговото тяло, тук всичко е различно. Имаме усещането, че всички ходят на пръсти. Дори и онзи при завесата, при падането си, не издава и звук. Виждаме една камила „почти съучастник”, и тази прекрасна архитектурна рамка в задния план, бих казала, че виждаме като на кино „изнасянето” или "задигането" на мощите на светеца от решените на всичко да го отнесат във Венеция непоколебими и хитроумни венециански търговци.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
In 1562 Tintoretto was commissioned by the Guardian Grande, Tommaso Rangone to complete the decoration of the School of St Mark. This work from the Sala Capitolare relates the episode in which the Christians of Alexandria, taking advantage of a sudden hurricane, take possession of the Michelangelesque body of the saint which was about to be burned by the pagans. The group in the foreground (where Rangone himself is depicted bearing the head of the saint) stands out sculpturally from the vertiginous depth of the background created by the use of light and by the obsessive architectural sequence of arcades and mullioned windows which terminate in the phosphorescence of the construction outlined against a reddish sky heavy with clouds. Light assumes an elemental role in this phantasmagoric scene. A curiously prominent role is played by the dromedary that has escaped from his owner.
ОтговорИзтриване